5 cruciale schrijftips:
zo hou je je bezoekers op je pagina

Uitgebreid een boek lezen doen we op de bank. Ons verdiepen in een onderwerp online? Alleen als je snel to the point komt. Des te concreter jouw tekst, des te blijer je bezoeker is. Hoe doe je dat? Hoe vermijd je vage taal? En waarom is het zo belangrijk?

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Zorg dat iedere pagina een ijzersterke titel heeft die vertelt wat het resultaat is van jou dienst voor de klant
  • Op internet heeft een tekst geen inleiding, middenstuk en een slot. Je valt direct met de deur in huis
  • Je schrijft volgens een omgekeerde piramide – belangrijkste eerst, daarna wat minder belangrijk is en als laatste het nice to know.
  • Maak je aanbod specifiek.
  • Wees concreet. Wij gaan voor kwaliteit- zegt niets. Maar als je als schoonmaakdienst zegt; We verlaten het pand niet totdat alles glimt. Dat zegt wel wat.
  • Vermijd vage taal. Zorg ervoor dat mensen zich een beeld kunnen vormen

Val met de deur in huis

De gemiddelde bezoeker geeft jouw website maar 3 seconden. Daarna heeft hij z’n keuze gemaakt. Hij blijft of gaat z’n heil ergens anders zoeken. Daarom is het belangrijk om gelijk concreet te worden.

Op internet komt bijna niemand tot het einde van een pagina. Alleen mensen die alles helemaal doorlezen. En dat zijn er niet zo veel.

Vergeet wat je op school hebt geleerd. Dat een tekst een inleiding, midden en een slotstuk heeft. Wordt direct concreet. Kom tot de kern. Benoem resultaten. En het liefst zo geschreven dat iemand er een beeld bij krijgt.

Tip 1: Schrijf volgens de omgekeerde piramide

Hoe doe je dat dan? Met de deur in huis vallen.
Door de omgekeerde piramide te hanteren.

Je vertelt eerst het belangrijkste. Je maakt direct je punt. En dat is áltijd gelinkt aan het doel dat je bezoeker wil bereiken. Hoe je daarachter komt lees je in Wil je dat je website wat oplevert? Zet je bezoeker centraal in je teksten.

Daarna vertel je datgene wat minder belangrijk is. Onderaan staat wat aardig is om te weten maar ach, zonder die informatie kan je ook leven.

Vertel daarnaast altijd wat het resultaat is van jouw dienst.
Niet voor jou. Maar het resultaat voor je bezoeker.

En doe dat aan de bovenkant van je pagina. In je titel en je eerste alinea. Maak meteen je punt en maak duidelijk waar deze pagina over gaat.

Tip 2: Maak je aanbod specifiek

Wat kan je nog meer doen om bezoekers blij te maken?

Door je aanbod zo specifiek mogelijk te maken.
Beschrijf welk probleem je oplost of hoe je de huidige situatie verbetert.
En net op het moment dat je bezoeker zich afvraagt; hoe dan?
Vertel jij hoe jij denkt het verschil te gaan maken. Zo concreet mogelijk.

Tip 3: Verspil die 3 seconden niet

Ondernemers met een nieuwe website maken zich er wel eens schuldig aan.
De zin: welkom op mijn (nieuwe) website!

En ik snap dat je blij bent dat je website ein-de-lijk online is.
Bloed, zweet en tranen heeft het gekost.

Maar wil je echt dat jouw bezoeker die 3 belangrijke seconden verspilt aan het lezen van die zin? Blijft hij op jouw site denk je? Hup, weg met die zin.

Tip 4: Benoem het resultaat

Of wat denk je van die mooie grote foto van jou of jouw team bovenaan een pagina met daarin een quote die jij belangrijk vindt.

Bezoekers komen vaak niet via je homepage binnen maar via een zoekresultaat die in een zoekmachine verschijnt. Die quote zegt hen niets.

Wel het resultaat van jouw dienst. Zorg er daarom voor dat iedere pagina een sterke titel en inhoud heeft.

Wat je in de titel moet zetten? Wat het voor hen oplevert.
Bijvoorbeeld: Slapeloze nachten? Met methode x slaap je binnen 2 weken als een roosje

Veel contracten maar geen overzicht? Met onze Spend Analyse weet jij precies wie je wat betaalt.

Tip 5: Schrijf voor diegene die betaalt

Een ander voorbeeld vond ik op een site over coaching:
“Uit onderzoek van Human Resource Development Instrumenten is gebleken dat coaching van medewerkers het meest effectieve instrument wordt bevonden.”

Wat voor soort coaching is dat dan?
En wat levert het mij als bedrijf op?
Wat betekent meest effectief?

Worden medewerkers productiever?
Zijn ze gezelliger op het werk? Minder ziek?

Ik heb geen idee.
En als ik geen idee heb, zie ik ook minder snel het nut van coaching in.

Maar als ik vertel dat uit onderzoek is gebleken dat door coaching het ziekteverzuim met 20% omlaag gaat. Tja, dát is interessant voor mij als bedrijf.

Wil je meer tips over hoe je teksten beter kunnen?

Ga voor de verbeter je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daaropin kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken.

Voor een helder verhaal dat winstgevende teksten oplevert

Neem contact op

esther@decontentagency.nl
+31 6 23 33 38 22