7 tips om goede teksten voor mobiele sites te schrijven

Op mobiele sites heb je nóg minder ruimte maar wil je evengoed je bezoeker ‘pakken’. Met deze 7 tips om goede mobiele teksten te schrijven, lukt je dat. 

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Weet hoe bezoekers lezen. Dat is anders dan op desktop. 

  • Weet wie je bedient. Je hebt 4 soorten lezers. 

  • Schrijf een pakkende titel die je doelgroep raakt. 

  • Schrijf to the point. Ditch woorden als kunnen, worden, zullen en hebben.

  • Zorg voor een scanbare structuur

  • Gebruik minder afbeeldingen. Hou focus op je tekst. 

  • Schrijf in begrijpelijke taal.

Tip 1: weet hoe bezoekers lezen op mobiel

Dat is anders dan op een desktop. Nog minder geduld en ze scannen ook niet in een F-vorm. Op mobiel concentreert de aandacht zich in het midden.

Tip 2: weet wie je bedient

Omdat je meerdere soorten lezers hebt.  En die soorten lezers vertonen ander gedrag. 

Er zijn 4 soorten lezers die allemaal andere behoeften hebben

Competitieve bezoekers maken een beslissing op basis van de bovenkant van de pagina. Die eerste paar regels zijn voor hem belangrijk.

En voor jou dus ook. 

Hetzelfde verhaal geldt voor de spontane bezoeker. Hij scant snel of dit wat voor hem is of niet. 

Humanistisch en methodisch zijn wat langzamer. Lezen meer voordat ze een beslissing nemen.

De humanist doet dat op ⅔ van je pagina. 

De Methodist helemaal onderaan.

Tip 3: een pakkende titel 

Dat is vaak het eerste contactmoment met je bezoeker. Het is vaak wat bezoekers als eerste zien in je social feeds en in Google resultaten.

Maak het interessant voor je doelgroep. Zorg ervoor dat je ze raakt.

Tip 4:  to the point

Zodat bezoekers in één oogopslag zien waar de pagina over gaat. 

Vermijd grote foto’s aan de bovenkant van je blog. Val met de deur in huis. 

Daarnaast moeten jouw teksten je bezoekers helpen om: 

  • Iets beter en sneller te begrijpen
  • Een taak te vervullen 
  • Enthousiast te worden
  • Overtuigt raken van

Voldoet je tekst niet aan één van bovenstaande doelen? Gooi die tekst weg. 

Ook in je zinnen is het belangrijk dat je al het overbodige eruit gooit. 

Woorden als kunnen, worden, zullen en hebben – weg ermee.

Dat geldt niet alleen voor mobiele teksten. Alle teksten worden hier beter van. 

Voorbeeld: 

Niet: Hier kunt u zich aanmelden voor een proefles

Wel: Meld je aan voor de proefles

To the point betekent ook duidelijk schrijven. Vertel wat je van de bezoeker wilt. Scheelt een hoop tijd. 

Voorbeeld:

Niet: Als je je aanmeldt voor onze nieuwsbrief en bevestigd met OK, krijg je van ons een e-mail met een bevestigingsmail. Als je op de link in de mail klikt, ben je aangemeld voor onze nieuwsbrief en krijg je wekelijks de laatste tips op het gebied van schrijven voor mobiele websites. 

Ben je er nog? 

Wel:  Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg wekelijks de beste content tips voor schrijven voor mobiele websites. Per mail krijg je een link. Klik op de link om te bevestigen. 

Tip 5: scanbare structuur

Zorgt ervoor dat je lezers niet verdwalen in een grote lap grijs. 

Breng structuur aan door beschrijvende tussenkoppen.

Niet doen. 

Tussenkopje: Scanbare structuur

Tekst: Als je een scanbare structuur maakt zorg er dan voor.. 

Wel: 

Tussenkop: Scanbare structuur …

Tekst: .. zorgt ervoor dat je lezers niet verdwalen.. 

Laat de tekst doorlopen. Scheelt je ook weer ruimte. 

Andere tips voor meer structuur: 

  • Korte alinea’s. Na 3 regels een witregel. 
  • Behandel één onderwerp of idee per alinea.
  • Wissel af met 1-regel-alinea’s. Die tekst springt er extra uit.
  • Gebruik bullets, cijfers of vinkjes voor opsommingen.
  • Maak opvallende buttons en herkenbare links.
  • Zet deze niet te dicht op elkaar.
  • Zorg ervoor dat je font groot genoeg is. 

Tip 6: minder afbeeldingen

Omdat bezoekers op mobiele sites meer aandacht aan foto’s dan aan tekst geven.

Foto’s vullen ook snel het hele scherm. En onderbreken de tekst. De flow van het lezen.

Tip 7: schrijf in begrijpelijke taal

Niet iedereen heeft namelijk C1 leesniveau. En snappen daardoor je teksten niet. Zonde van al je moeite. Schrijf daarom op B1 niveau. 

Kenmerken van B1 zijn: 

  • duidelijke titel en tussenkoppen.
  • actieve schrijfstijl met voorbeelden.
  • eenvoudige woorden die iedereen kent.
  • korte en duidelijke zinnen.

Leest voor iedereen fijner. 

Wil je meer tips over hoe je teksten beter kunnen?

Ga voor de verbeter je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daarop in kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken.

Voor een helder verhaal dat winstgevende teksten oplevert

Neem contact op

esther@decontentagency.nl
+31 6 23 33 38 22