Zo lezen bezoekers jouw teksten op je website

Om in te spelen op het gedrag van je website bezoekers moet je eerst weten wat ze doen. Zodat jij daar met je teksten op in kan spelen en ervoor kan zorgen dat mensen je teksten wel lezen. Met deze tips weet jij precies wat je wel en niet moet doen.

Niet veel tijd? Lees de samenvatting.

  • Mensen komen met een doel naar je site. En dat is niet jouw teksten lezen. 
  • We lezen niet, we scannen. Pas daarna beslissen we of iets interessant genoeg is om te lezen.
  • Lappen grijze tekst? Daar beginnen we niet eens aan. 
  • De linkerkant van de pagina is belangrijk. Aan de rechterkant komen we niet. 
  • 80% van onze tijd gaat naar informatie boven de vouwlijn. 
  • We onthouden tekst online minder goed dan op papier. 
  • We kijken eerst naar tekst, pas daarna naar afbeeldingen. 

We hebben een doel

Mensen komen niet naar jouw website om te teksten te lezen. 

Ze komen met een doel. 

Informatie vinden. 

Iets opzoeken.

En liefst zo snel mogelijk. 

Bedenk daarom altijd van te voren met welk doel bezoekers komen voordat je begint met het schrijven van teksten. 

  • Willen ze je telefoonnummer weten? 
  • Zoeken ze openingstijden? 
  • Willen ze zich aanmelden? 

Zorg ervoor dat waar jouw doelgroep naar op zoek is, dat ze dat ook daadwerkelijk kunnen doen op die pagina. 

We scannen

Lezen doen we niet echt online. Scannen wel. 

Zo’n 79% van online bezoekers scant eerst een pagina. 

Pas als ze iets interessants zien gaan ze lezen. 

Zien ze niets wat aansluit bij hun vraag of hun taak dan zijn ze weg. 

Mensen pikken delen van een pagina eruit om te bekijken. 

De stukken tekst die opvallen. 

Paginatitels bijvoorbeeld

Of tussenkopjes

En vetgedrukte woorden. 

Zorg dat de titel van je pagina duidelijk is. 

Je tussenkopjes samen een verhaal vertellen. 

En je de juiste woorden vetgedrukt maakt. 

Pas als we een pagina hebben gescand en het interessant genoeg vinden, gaan we de tekst lezen. 

 

We beginnen niet eens aan een lap grijs

Lezen betekent niet dat we aan een grote lap grijze tekst beginnen. No way! We hebben wel wat anders te doen. 

Ook niet als ik de belangrijke woorden vet maak? Nee, dan ook niet. 

En aangezien er niemand dood is gegaan aan een beetje witruimte, geef je tekst de ruimte. 

3 regels = gevolgd door een witregel.

 Altijd. 

We onthouden het minder goed

Heb je ein-de-lijk je bezoekers aan het lezen gekregen dan is daar het volgende euvel. 

Het is geen blad papier. 

En dat heeft gevolgen.

We lezen minder snel. 

Zo’n 25%. 

Maar we onthouden het ook nog eens minder goed. 

Balen. Maar wel jij en ik mee moeten dealen. 

 

Rechterkant is het kerkhof 

Als je bovenstaande hebt uitgevoerd ben je al een eind. 

Maar dan moet je je tekst wel op de juiste plek op je pagina hebben staan. 

Waarom? Omdat we van links naar rechts lezen. 

 Bezoekers lezen in een F-vorm

De rechterkant van de pagina noemen we het kerkhof. Omdat daar niet zo veel mensen kijken en teksten ‘doodbloeden’. 

Tijdens gebruikerstesten werd gevraagd of mensen iets wilde opzoeken. Als het aan de rechterkant stond, werd het vaak niet gevonden. 

Zet daarom het belangrijkste aan de linkerkant.

Sterker nog: zet het belangrijkste aan het begin van de pagina. We lezen namelijk vooral de eerste 11 karakters. 

Ja, je leest het goed. 

11 karakters. 

Geen woorden. 

Pas op! Vouwlijn

Alles wat onder de vouw staat is een gevaarlijke zone.
En met de vouw bedoel ik de lijn van waar je moet scrollen.

Waar de vouwlijn dan precies is? Dat hangt af van je scherm of resolutie. Op een laptop die anders dan op een mobiele telefoon.

Waarom is de vouwlijn zo’n gevaarlijke zone?

Omdat 80% van alle tijd die bezoekers online besteden naar informatie gaat boven de paginavouw (Bron: NN group).

Maar om nou álles boven die vouwlijn te proppen? Dat gaat niet.

Zorg daarom wel dat het belangrijkste boven de vouwlijn staat. Dus moet je mensen zin geven om te scrollen. Om verder te lezen.

Hoe je dat doet? Door ze te prikkelen met goede teksten waarin de klant centraal staat.

In onderstaande afbeelding van NNgroup zie je naast de bekende F leesrichting ook dat de foto’s vakkundig genegeerd worden.

Afbeeldingen worden vaak niet opgemerkt.

Bron: NNgroup

Online gaat het eerder om tekst dan om afbeeldingen of grafische elementen.
Als je wilt dat mensen ergens naar kijken maak er tekst van.

Gewoon zwart op wit.
Dat werkt het beste.

Wil je meer tips over hoe je teksten beter kunnen?

Ga voor de verbeter je diensten pagina sessie. In 2.5 uur krijg jij meer inzicht in hoe bezoekers zich online gedragen en hoe je daaropin kan spelen met tekst. Je krijgt concrete tips die je zelf kan toepassen. Het resultaat: duidelijke teksten die bezoekers aantrekken.

Voor een helder verhaal dat winstgevende teksten oplevert

Neem contact op

esther@decontentagency.nl
+31 6 23 33 38 22